Schweppes til ungdommen
Hvordan få algoritmene til å skjønne at den lekre drinken i reklamen er uten alkohol? Se hvordan vi i Good Morning Naug har jobbet med å markedsføre alkoholfrie drinker i sosiale medier.
Hvordan få algoritmene til å skjønne at den lekre drinken i reklamen er uten alkohol? Se hvordan vi i Good Morning Naug har jobbet med å markedsføre alkoholfrie drinker i sosiale medier.
NoLo-trenden, altså å nyte god drikke med ingen eller lav alkoholprosent, har kommet til Norge, med den unge generasjonen som er særlig opptatt av helse og karriere i spissen. Blant annet rapporterte Vinmonopolet at salget av alkoholfritt drikke økte med hele 58 prosent bare fra 2015 til 2018. Denne generasjonen nøyer seg altså ikke med Munkholm eller et glass juice.
Blant en rekke nye alternativer er alkoholfrie cocktails, også kalt «mocktails», en hit. Schweppes Norge har selvfølgelig ønsket å gå inn i dette markedet, og har fått med seg en av landets beste bartendere til å vise hvilke spennende mocktails som kan lages basert på deres produkter.
I dette prosjektet har det vært helt essensielt å få frem at det vi snakker om er alkoholfritt. Dersom Facebook, Snapchat eller Instagram mistenker at det annonseres for alkohol i det norske markedet, blir det selvfølgelig stoppet.
Vi måtte blant annet finne ut hvilke typer glass som er innenfor algoritmene til de ulike sosiale mediene. Stettglass var for eksempel ikke aktuelt, og vi har produsert en egen «badge», et slags stempel, som tydeliggjør at produktene som vises er alkoholfrie.
Hovedmålet var å skape noe som ser fristende ut, men det måtte også skille seg ut fra andre matrelaterte reklameposter. Løsningen ble cinemagraphs, stop-motion, og korte filmer.
Fargerike råvarer illustrerer spennende og nye smaker.
Alle poster er knyttet opp til en spesiell situasjon eller merkedag. Som eksamen, taco-fredag og trening. Det er jo ikke alle tidspunkt alkohol er lurt, men da kan det likevel være aktuelt med en mocktail. Annet materiale er relatert til merkedager som Halloween, nyttår eller jul.
Alt av materiale ledet inn til schweppes.no, hvor vi i Good Morning Naug også har hatt ansvar for å ta nye produktbilder av drinkene, og vi har finpusset på den norske nettsiden innenfor malen/rammene til Schweppes internasjonalt.