Ulykkesfuglene på elsparkesykler
Ny reklamekampanje for Trafikkforsikringsforeningen. Vi har valgt å spille på humor som et grep for å engasjere målgruppen.
Ny reklamekampanje for Trafikkforsikringsforeningen. Vi har valgt å spille på humor som et grep for å engasjere målgruppen.
Myndighetene har bestemt at private elsparkesykler omfattes av bilansvarsloven og må ha ansvarsforsikring. Fra 1. januar 2023 er det derfor forbudt å bruke elsparkesykkel uten forsikring.
Målet med kampanjen for TFF er å informere om forsikringsplikten og samtidig gjøre publikum oppmerksom på de store økonomiske konsekvensene det kan innebære, hvis man ikke har forsikring.
Man kan skade seg selv, andre personer eller ting som man blir erstatningspliktig for. I verste fall kan man bli gjeldsslave for resten av livet.
Målgruppen for kampanjen er alle eiere av private elsparkesykler, med hovedvekt på de under 30 år. I tillegg ønsker vi å påvirke foreldre som har barn som bruker elsparkesykkel.
For å engasjere målgruppen i et særdeles viktig tema, har vi valgt å spille på humor. Vi utviklet konseptet «Ulykkesfugler» som vi synes beskriver farene ved å bruke elsparkesykkel på en gjenkjennbar måte, og at det fra 1. januar er lovpålagt med forsikring sier teamet bak ideen i GMN. Vi har vel alle en ulykkesfugl i oss, noen som får oss på andre tanker, forstyrrer, tar bort fokus og år oss til å ta sjanser når vi suser avgårde på elsparkesykkel.
Konseptet er visualisert med en liten versjon av deg selv, i en bustete fugledrakt, som sitter på skulderen din og plager deg. Det hele lander i TFFs tagline: – uten forsikring er du ute å kjøre.