Trend 10, Generasjon Alpha

De planlagte ønskebarna


Vi har gjennom generasjoner satt utallige fotspor som har formet verden til slik vi ser den i dag. Fotsporene reflekterer alle mulige identiteter med ulike drømmer, visjoner, holdninger og livssyn. Vi kjenner de som kom før oss, men hvem er de som kommer etter? Hvilke sko tar de på seg, hvordan vil deres fotspor skille seg fra våre?

Dette er trenden

De er sterke. Sunne. Unike. Tilgjengelige. De skal snart ta over verden, og de kommer til å gjøre det med stor selvkontroll. Dette er generasjon Alpha.

Neste generasjon er fremtidens forbrukere. Hva slags behov har de og hvordan skal dagens aktører dekke det? Det sies at alphaene vil bli tidenes viktigste forbrukergenerasjon, og det er derfor viktig å lære seg å kjenne denne målgruppen tidlig. Fremtiden kommer uten garantier, men det er garantert at alphaene kommer til å være kravstore. Alphaene vil nemlig likne på generasjon Z, som er kjent for å være utålmodige og kvalitetsbevisste.

Dette er de ulike generasjonene

Generasjon Z vs. Alpha

Generasjon Z er mer opptatt av å ta bilder av maten enn å faktisk spise den, noe neste generasjon antakeligvis vil adoptere. Alphaene kommer nemlig til å være enda mer online og opptatt av sosiale medier enn noen andre tidligere. Appene deres er overfylt av tusenvis av digitale venner og følgere som prøver å nå igjennom med sin påvirkningskraft. Men det blir ikke like lett som før. Alphaene bærer på et kildekritisk frø som spirer og stiller spørsmål ved alt.

Generasjon Alpha lar seg påvirke mer av venner og mindre av kjendiser.

Generasjon Z leter alltid etter måter å dekke behovet de har for å nyte livet, mens Alphaene vil jakte etter å finne en balanse i en hektisk hverdag. Skepsisen deres til fremtiden vil motivere generasjonen til å jobbe hardt, og utvikle karriereplaner og kompetanse i ung alder.

Hva tror barna selv om framtiden?

Z-generasjonen kan i dag mimre tilbake til hustelefonenes tid, og husker kanskje fortsatt nummeret til nabojenta. Oppgraderingen til smarttelefoner føltes som en ny æra. Denne følelsen vil ikke alphaene oppleve, fordi det moderne teknologiske universet allerede eksisterer. Smarttelefonen blir limt fast i de små hendene, og iPaden vil ikke være et uvanlig leketøy i barnehagen.

Heldigvis vil ikke alphaene vokse opp til et materialistisk livssyn, og tenke at det de eier definerer deres suksess.

De vil sette pris på solidaritet, fornuft og autensitet fordi foreldrene i stor grad ser på sosiale relasjoner som den største suksessen av alle.

Verden gjennom teleskop

Det er ingen tvil om at verden beveger seg i takt med en teknisk rytme som aldri vil ta slutt. Denne rytmen sørger for at alphaene fødes inn i et digitalt univers, med svart belte i sosial intelligens. 2D, 3D og 4D-skanning gir barnet en identitet allerede før det er født, og mulighetene for å lage barn er ikke langt fra ubegrenset. En partner er ikke lenger nødvendig, og behovet for en kjernefamilie blir mer og mer svekket for hver generasjon. Neste generasjon vil derfor blomstre av delvis planlagte ønskebarn.

Det er ikke bare menneskene som tidvis forandrer seg. Global oppvarming kaster sitt lys over planeten, noe alphaene vil oppleve i større grad enn noen andre tidligere. Generasjonen vil vokse opp i et utilregnelig og ekstremt klima, hvor kraftig nedbør og tørke blir en del av hverdagen. Det er stor sannsynlighet for at utrydningstruede arter som elefant, tiger, neshorn, pangolin og ulv bare eksisterer som bilder i skolebøkene.

Ingen vet hvordan verden ser ut om 50 år eller hvem som har etterlatt seg fotspor som har formet verden. Det eneste som er sikkert er at alphaene er de neste i rekken til å sette sin farge på fargekartet og fargelegge fremtiden.

5 trender som kommer til å påvirke våre barns liv

  1. Lange liv
    Våre barn kommer til å leve lenge, gjerne i 100 år. I stedet for å jobbe hardt fram til pensjonsalder, kommer de til å ta pauser i gjennom livet.

  2. Oppfinnsomhet
    Menneskets evne til å finne på, skape og kopiere er grenseløs og ustoppelig, og kommer bare til å forsterkes i vår alltid tilkoblede tilværelse. Når det dukker opp et problem, kan man være sikker på at det er noen andre der ute som er i ferd med å finne en løsning på det samme problemet.

  3. Uvitenhet og ignoranse
    Biologisk sett blir vi ikke klokere. Flokkmentalitet vil også få våre barn til å gjøre dumme ting. Det vil alltid være vold, krig, nød og død. Våre problemer overstiger alltid vår evne til å løse dem. Mange av verdens utfordringer vil ikke kunne løses uten dedikerte fellesskap.

  4. Intelligente systemer
    Enorme mengder av data, større datakraft og kommersielle interesser skaper nye muligheter for å forstå og agere i verden. Dette gjør at etikk og moralske dilemma blir store tema.

  5. Mind/body hacking
    Radikal ny innsikt i den menneskelige hjerne og natur gjør det lettere å endre på dysfunksjonell atferd og dårlige vaner. Våre barn kommer ikke til å i samme grad føle på at “dette er den jeg er og dette er det jeg kan” legger begrensninger. De skal kunne endre seg hele livet og bytte karriere etter interesser og lidenskap.

    Kilde: Generesjon Alpha: Generationsportræt - 10 egenskaper -Detailkoncepter, utgitt av Pej-gruppen Scandinavian Trend Institute
Innledning: Trendrapport 2020/2021
001
Mer med mindre: Den nye minimalismen
002
Grønn vekst: You snooze, you lose
003
Profitt med mening: Det handler om å gjøre en forskjell
004
Tiltende tillit: Verden formes nedenfra med mobilen i lomma
005
CRMs renessanse: Den nye motoren for markedsføring
006
Kunstig intelligens i praksis: Fra hype til bruk
007
Emosjonell revolusjon: Det menneskelige slår tilbake
008
Beskyttende teknologi: Hvor setter vi grensa?
009
Business utenfor båsen: Ett marked for alt og alle
010
Generasjon Alpha: De planlagte ønskebarna

Om trendrapporten

I Good Morning Naug kaller vi oss trendkuratorer. Det betyr at vi aktivt og kontinuerlig søker å holde oss oppdatert, sile ut støy, tull og døgnfluer, for å holde oversikten over de store samfunnstrendene som påvirker hvordan mennesker – deriblant dine kunder – lever, hva de ønsker og hva de drømmer om. Denne innsikten deler vi i vår årlige trendrapport.

Litteraturliste for trendrapporten finner du her.

Om Good Morning Naug

Vi er et moderne reklame- og digitalbyrå i Oslo med alle tjenester du trenger samlet under ett tak. Det betyr at vi tilbyr alt fra innsikt og strategi, til utvikling, innhold, kreative konsepter og markedsføring i alle kanaler. Ta gjerne kontakt, sammen finner vi ut av hvilke tjenester din virksomhet vil dra størst nytte av.

Les mer på gmn.no.