Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Om Minitrender

Som reklame- og digitalbyrå er vi opptatt av trender. Vinnerne i dagens og fremtidens markeder er nemlig de som kjenner kundene sine best, og da må man forstå den verden kundene lever livene sine i. Disse trendene legger vi ut forløpende her på nettsiden. I tillegg samler vi de største og viktigste trendene i vår egen trendrapport på høsten, og inviterer til frokostseminar der vi presenterer våre tanker rundt dette. Legg deg til nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert.

Fra Instagram til bokhandlerne

Den meste solgte boken i Norge i januar var Pengesnakk skrevet av kvinnen bak suksessbloggen og instagramkontoe @pengesnakk, Lise Vermelid Kristoffersen. Hun har over 27.000 følgere på Instagram som lar seg inspirerer av hvordan man kan spare penger på stort og smått. Selv sparer hun 2/3 av lønnen sin hver måned og planlegger å være økonomisk uavhengig før hun fyller 40 år.

Og hun er ikke alene om å snakke om forbrukerøkonomi. Blant de mest solgte bøkene om dagen finner vi flere bøker som handler om å spare penger. På topplisten finner vi også Snaponomi av Lene Drange som vi kjenner fra Luksusfellen og Instagram-kontoen med samme navn.

Den tredje suksessfulle Instagram-kontoen som også lykkes med boksalget er Karen Elene Thoresen med boken Fattig student etter suksessen @fattig.student. Thoresen sin følger er ikke bare studenter, men folk i alle aldre som ønsker gode og billige middager. Så Silje Sandmæl begynner å få stor konkurranse når det gjelder å snakke om hverdagsøkonomi.

Vinn, vinn

Hele 65% av den norske befolkning mener vi er på vei mot en klimakatastrofe hvis vi ikke endrer vanene våre raskt. Den stadig økende bekymringen for miljøet henger tett sammen med trenden om økt forbrukerbevissthet.

Ved å spare penger så sparer man også ofte miljøet. Det vi ser som er en endring det siste halve året er at det er skifte i fokus hos en stadig større gruppe. Man kutter forbruket først og fremst for å spare penger, også er miljøfordelen et gode som kommer i tillegg.

Det er greit å si at man velger å ikke kjøpe småting fordi man sparer. Man er ikke lenger så bekymret for at man bli oppfattet som gnien.

Økonomisk frihet

Vi har alle lest historiene om de som planlegger å pensjonere seg når de er 40 år. Først blir man kanskje nysgjerrig på hvordan det er mulig. Deretter lurer man kanskje på hvorfor? Mange skriver om og gir råd om hvordan du kan bli økonomisk uavhengig. Motivasjonen for å bli økonomisk uavhengig er for de færreste å skulle kunne pensjonere seg tidlig. Det handler om å ha friheten til å kunne gjøre det man vil.

Som reklame- og digitalbyrå er det viktig for oss å forstå hva som driver mennesker og hvilke trender som er på vei frem.
Som reklame- og digitalbyrå er det viktig for oss å forstå hva som driver mennesker og hvilke trender som er på vei frem.

Matpakke og kapsulgarderobe

Mat og klær er de kategoriene det snakkes mest om når det gjelder å spare.

Ifølge Forbruksforskningsinstituttet SIFO har nordmenn 359 plagg i gjennomsnitt. Kanskje da ikke så rart at folk føler de har noe å hente her. De siste årene har konseptet «kapselgarderobe» dukket opp. Mange store kjeder har hengt seg på og lansert egne basickolleksjoner under navnet kapsul.

Prinsippet går ut på å bruke de samme plaggene om og om igjen, ta vare på dem og reparerer. På den måten blir det også et mer miljøvennlig og rimeligere alternativ enn å stadig kjøpe nytt. En av hovedkonseptene er Prosjekt 33 som går ut på at man til enhver tid kun trenger 33 klesplagg i garderoben. Å kjøpe brukt er også en løsning for mange her. Finn.no, Tise og lokale Facebook-grupper vil nok merke en stadig større økning i året som kommer.

En familie på fire med to barn under ti år bruker mellom 6500 og 8500 kroner på mat i måneden. Vi bruker stadig prosentvis mindre av lønnen vår på mat samtidig som vi synes vi bruker for mye penger på det (kilde: SIFO, SSB, smartepenger.no).

Fokuset har en stund vært på å redusere matsvinn og på den måten redusere de totale matutgiftene. Nordmenn kaster i snitt ca. 73 kg mat i året. Bakevarer, rester fra middag/tallerken og frukt og grønt er det vi kaster mest. Nå ser vi også at det går sport i å lage billige, men sunne middager. Det skal være forskjell på hverdag og fest. Stikkord er å planlegge og å sjekke hva man allerede har i skapet.

Hva betyr dette?

Vi nordmenn har det neste høyeste forbruket i Europa, kun slått av innbyggerne i Luxembourg. Så det burde ikke være noe problem for de fleste av oss å kutte ganske mye.

De fleste av oss vil ikke engang merke en nedgang på 5-10%, men det ville hatt dramatiske konsekvenser for norsk handel. Samtidig tror vi det ligger kommersielle muligheter her i forhold til å bygge preferanse gjennom smarte pakningsstørrelser, nye prismodeller og kreative løsninger.

Relaterte artikler