Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us
back
back

Se helheten

Teknologien har gjort det mulig å jobbe svært mye mer effektivt enn det var for 10 år siden. Da handlet det ofte om å informere om selskapet på nettsiden, samtidig som du hadde de vågale markedssjefene som ønsket seg en Flash-side med animasjoner og lyd.

I dag derimot er det helt andre mekanismer vi bruker. Nå lager man en nettside som en slags hub som samler data og gjør at vi i videre fremover kan nå publikum med innhold som er relevant for dem.

Akkurat dette er utrolig viktig å forstå hvis man skal lykkes med ny nettside. For hva er poenget med verdens fineste nettside hvis den ikke skaper resultater.

Nettsiden i sentrum

Når vi begynner å se på digitale økosystemer setter vi alltid opp nettsiden i sentrum. Det er fordi det er der vi legger ut artikler og det er der vi har cookie for Google Analytics og Facebook Pixel. Dette gjør igjen det mulig for oss å sortere besøkende inn i definerte grupper og kjøre retargeting annonser på Facebook, Instagram, YouTube og Google.

Så hva betyr det egentlig å ha nettsiden i sentrum? For oss er svaret delt inn i fire.

For det første må vi selvfølgelig lage en nettside som svarer til dagens forventninger. Ingen overraskelse der altså. Grunnmuren må alltid på plass.

For det andre bør vi lage støtte for publisering av nye artikler som skaper magasinfølelsen og føles mer engasjerende enn rene blogginnlegg som ofte har et bilde og en tekst i en kolonne nedover.

Det tredje svaret er hvordan vi tenker kreativt her i Good Morning. Når vi jobber ut en ny historie vi har lyst å fortelle om tenker vi først hvordan den kan presenteres på nettsiden. Så tenker vi hvordan vi kan dra publikum inn til den historien ved å bruke e-post, sosiale medier og annonser.

Og det siste punktet er hva vi ønsker at den besøkende skal gjøre etter å lest artikkelen. Ofte er det å få han eller hun inn på en ny artikkel eller andre sider på nettsiden, da dette er av stor verdi for SEO. Eller som i dette tilfellet, har vi registering til nyhetsbrev under denne artikkelen. Alt dette defineres i en innholdsstrategi der man syr sammen hele kundereisen for en besøkende.

Sosiale medier, Google og nyhetsbrev skaper trafikk til nettsiden

Når man har publisert en ny historie på nettsiden er det på tide å skape trafikk til den. Her er det mange veier til mål, og det er som oftest budsjetter som setter rammene. Men her er noen av de typiske tiltakene vi jobber med:

Facebook (samt Messenger og Instagram)
Det beste er å ha en kort video som skaper nysgjerrighet og som gjør at brukeren får lyst å klikke seg inn til nettsiden. Alternativ fungerer vanlig lenkepost også fint så fremt man har optimalisert bilde og tekst.

Samspillet mellom innholdet på nettsiden og annonser

Å være tilstede i de digitale flatene og få målgruppen inn på nettsiden er en god start, men det er ikke der resultatene ligger. De kommer først når du ved hjelp av datagrunnlaget klarer å få kanalene til å spille sammen med nettsiden.

Et eksempel er at du skriver en nyttig artikkel eller publiserer en video på Facebook som tiltrekker seg potensielle kunder. At de har vist interesse for innholdet indikerer at de er i målgruppen. En kiropraktor kan for eksempel skrive artikkelen «Gir PC-skjermen deg vond nakke? Her er fem enkle øvelser du kan gjøre på jobben».

Retter du en annonse om 20 prosent rabatt på kiropraktortime mot de som har lest artikkelen får du mest sannsynlig bedre konverteringseffekt enn ved å rette annonsen mot alle menn og kvinner mellom 30 og 50 år i hele byen.

I tillegg får du effekten fra Google søk. Hvis du får mye trafikk inn til artikkelen ved hjelp av sosiale medier, er det mye mulig at også Google vil premiere deg ved å gi deg en god plassering i Google-søket «kiropraktor vond nakke».

Det igjen fører til at de som kommer inn via søk, også får opp salgsannonsen på for eksempel Facebook eller dagbladet.no om rabatt hvis du bestiller time.

Dette er et enkelt, men presist eksempel på et digitalt økosystem som fungerer.

Konklusjon

Ofte kommer det kunder til Good Morning med ønske om en ny flott nettside. Men i 2019 er det så mye mer man må tenke på enn selve nettsiden, og samtalen bør starte rundt det digitale økosystemet.

Nettsiden, innholdet, nyhetsbrev, sosiale medier og Google. Alt henger sammen, og det handler om å se hvordan alle disse kanalene og plattformene kan spille hverandre gode.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker en kopp kaffe og en prat om hvordan vi kan utnytte det digitale økosystemet rundt din eller deres merkevare.

Nyheter/Artikler

Grønn vekst — ikke en trend, men et konkurransefortrinn

Continue reading

Av og til sier det pang - og så kjenner man bare at «sånn skal det være»

Continue reading