Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Fra det tidligere kompromissløse fokuset på tall, penger og prosent går vi til åpenhet, samarbeid og deling. Vi har intervjuet Kathrine Aspaas, økonom, journalist, foredragsholder og forfatter av bøkene «Raushetens tid» og «Den emosjonelle revolusjon», og bedt henne fortelle oss hva hun anser for å være de viktigste implikasjonene av denne viktige samfunnsendringen.

1. Hvordan vil den emosjonelle revolusjonen påvirke organisasjoner og selskaper i dag og fremover?

Når kraftfull teknologi og kunstig intelligens avlaster oss i massiv skala, er det logisk å utvikle den delen der vi mennesker har våre fortrinn: Omsorgsevne, emosjonell mestring og evne til å se det store bildet. Trygghet. Selvinnsikt. Evne til å lytte. Mot til å gå ut av flokken. Dette er verdifull menneskelig «software» i tiden vi går inn i. Mye kommer til å handle om å skape gode kulturer og gode relasjoner til kunder, til samarbeidspartnere, til kollegaer og til oss selv.

Vi vil se at språket forandrer seg — fra et teknisk «næringslivspråk» til et relasjonelt menneskespråk. Det er derfor historiefortelling er så viktig. Hvordan bevege mennesker? Hvordan skape en opplevelse av mening, mestring og tilhørighet hos oss selv og hos hverandre? Alle som kan hjelpe oss med dette, vil leve godt fremover.

2. Hvilke konsekvenser vil det få dersom man ikke tar disse endringene inn over seg?

Da vil det bli vanskeligere å få jobb — eller å få jobben gjort. Alle de forutgående industrielle revolusjonene har skapt flere arbeidsplasser enn de ødela. Men det gjør det ikke mindre vondt for de som mister jobben — vår tids veversker. Sånne som meg, økonomer og revisorer med lavtekniske ferdigheter som blir erstattet av teknologi.

Spørsmålet er hvilke kvaliteter vi kan dyrke slik at vi best mulig takler de store omveltningene. Vi beveger oss fra revisjon til relasjon i næringslivet, og det sentrale spørsmålet for oss alle er: Hva slags problemer løser jeg? Hva slags muligheter skaper jeg? For hvem? Banker som tviholder på at de driver med pengetransaksjoner vil få det tøft fremover, for å si det sånn.

3. Hvordan skal man møte endringene både internt i organisasjoner og ovenfor kundene sine for å sikre at man er relevant fremover?

Ved å investere i oppdatert menneskelig programvare. Det er litt morsomt å tenke på at vi er topputstyr med ytre teknologi, mens mange av oss fortsatt kjører på «Windows 95» på innsiden. Vi finner feil med oss selv og hverandre, sammenligner oss, skylder på andre — og det er ikke noe rart! Vi har ikke lært hvordan vi kan trene opp emosjonell styrke og kondis, ganske enkelt fordi vi ikke har hatt kunnskapen og forskningen.

Takket være gode forskere ved Harvard, Yale og Stanford, vet vi nå hvordan vi bygger trygghet, god selvfølelse, evne til å takle motgang og endringer, evne til å lytte, romme ubehag — styrke pågangsmotet. Det er dette jeg kaller emosjonell styrketrening, og det virker.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer om Trendrapporten, eller hva vi kan gjøre for din merkevare, er det bare å ta kontakt med Cathrine Moksnes på + 47 488 96 670 eller cathrine.moksnes@gmn.no.

Relaterte artikler