Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Samtidig har sosiale medier økt behovet vårt og muligheten vår for å presentere oss selv overfor omverdenen.

I en slik omgivelse trenger forbrukeren mer enn merkevarer som leverer god kvalitet til en god pris. Vi vil ha merker vi kan identifisere oss med — som står for de samme verdiene som oss selv og som har en tydelig rolle som går ut over profitt og eget salg.

En trend? Ja, men ikke så veldig ny.

Mange merkevarer har tatt tydelige standpunkt i samfunnsdebatten og / eller gjort tiltak for å gi tilbake til samfunnet. Coca-Cola har gjort det. Telia har gjort det. Nike gjør det hele tiden. For ikke å snakke om Dove som har hatt det som kjernen i strategien sin siden 2004. Og de tjener penger på det. Som eksempel kan nevnes at Kaepernick-kampanjen til Nike bare i løpet av noen uker ga økte inntekter på 6 milliarder dollar.

Det nye ligger i det som skjer når purpose møter polarisering. For samtidig som identifikasjon blir stadig viktigere, går folk stadig lenger ut på ytterkantene når det kommer til verdier, holdninger og politikk. Så på den andre siden av suksessen til Nike, lå det også en omfattende boikottaksjon. Å ta stilling og ta den ut som et markedsføringstiltak, kan derfor fort bli et tveegget sverd. Det var slett ikke gitt at Nike ville gå i pluss med sin kampanje.

Polariseringen gjør også at de du håper vil være på merkets side går mot deg. For med polariseringen blir det enda viktigere at de meningene og holdningene som merket støtter, er i kjernen av merkevaren og noe som er synlig for målgruppen. Dersom du kun bruker det som kakepynt, blir du raskt avslørt, og det kan gi vel så negative virkninger som meningsmotstandere. Hva du sier er ikke på langt nær så viktig som hva du gjør!

“Although many of us think of ourselves as thinking creatures that feel, biologically we are feeling creatures that think.”

— Jill Bolte Taylor (My Stroke insight; a brain scientist’s personal journey)

For å lykkes fremover er det ikke nok å lete etter muligheter, å være annerledes enn eller i forkant av konkurrentene. Jobben blir å finne måter å være et alternativ, samtidig å være “den ene”. Akkurat som favorittkafeen din har klart å bli en del av historien din på en måte som du ikke har merket engang, må din merkevare bli “den ene”. For å få til det må du forstå den historien som folk vil tro på og investere i. For sannheten er at du ikke kan endre hva folk gjør og tenker uten å endre hva de føler. For å lykkes er det derfor viktigere enn noen gang at de sakene du velger å fronte merkevaren med, er godt forankret i alle ledd i organisasjonen og tydelige og troverdige for målgruppen.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer om Trendrapporten, eller hva vi kan gjøre for din merkevare, er det bare å ta kontakt med Cathrine Moksnes på + 47 488 96 670 eller cathrine.moksnes@gmn.no.

Relaterte artikler