Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

En minimalistisk trend

De siste årene har vi eksempelvis sett en fremvekst av ryddeguruer (Marie Kondo og Synnøve Skarbø i Norge) som har oppnådd stor suksess.

Rent fysisk eier vi også stadig flere ting, og strengt tatt har de fleste mer enn de trenger. Ryddingen gjør seg dog ikke bare gjeldende i en opprydding og reevaluering av konkrete eiendeler, men mange etterstreber også å fjerne andre distraksjoner og stressmomenter som man opplever forringer livskvaliteten. Siden flere ser på bærekraft og miljø som viktig, vil noe opprydding også delvis være drevet av et ønske om å leve et mer miljøvennlig liv, eller i alle fall resultere i det dersom man oppnår et mer bevisst forhold til tingene man eier.

Digital detox

I noen tilfeller ønsker man å strippe ned en opplevelse / et produkt eller en merkevare tilbake til kjernen eller essensen i hva produktet var / er, for å trenge gjennom støyen og forsøke å komme tilbake til hva det var opplevelsen / produktet / merkevaren egentlig dreide seg om. Et eksempel er smarttelefoner, som stadig har fått flere funksjonaliteter og tatt over mer av vår hverdag. En mottrend er en fremvekst av enklere mobiltelefoner, som før ville vært ansett som suboptimale, og som i visse tilfeller bare kan ringe og ikke engang sende sms. Vi ser restauranter med blinde servitører servere mat i totalt mørke, vi ser parfymerier uten et eneste brand i utstillingen, og vi ser til og med store merkevarer kjøre TV-kampanjer der merkevaren og logoen utelates.

En annen dimensjon av streben etter orden, organisering og opprydding, er at når tid og tilstedeværelse blir sett på som luksus og blir stadig mer verdsatt, så ser vi en fremvekst i hjelpemidler som muliggjør frigjøring fra mobilen og andre digitale flater. Såkalt “digital detox” har blitt en stor trend, og apper som Hold, Moment og Apples egen Skjermtid er laget for å hjelpe forbrukerne å logge av og redusere tiden brukt på digitale enheter.

“Digital detox” har blitt en stor trend, og apper som Hold, Moment og Apples egen Skjermtid er laget for å hjelpe forbrukerne å logge av.

Skjermtid er laget for å hjelpe forbrukerne å logge av og redusere tiden brukt på digitale enheter. Enkelte steder i verden tilbyr hoteller “digital detox”-pakker der man skal kunne logge av fullt og helt, og noen steder blir man premiert etter tid borte fra de digitale hjelpemidlene. Flere og flere ønsker å logge av og være tilstede.

De som evner å forenkle livet for forbrukerne, og kommunisere dette, vil få store fordeler. Relevans vil være i førersetet, og forbruker vil blant annet søke etter de opplevelsene, produktene og selskapene som oppleves personalisert og spisset, og dermed har høyere relevans.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer om Trendrapporten, eller hva vi kan gjøre for din merkevare, er det bare å ta kontakt med Cathrine Moksnes på + 47 488 96 670 eller cathrine.moksnes@gmn.no.

Nyheter/Artikler

Content marketing bidro til å øke nettsidetrafikken med 400%

Continue reading

Trendrapport 2019: Den emosjonelle revolusjonen

Continue reading