Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Kampen om å nå forbrukernes oppmerksomhet har aldri vært tøffere. Eksempelvis gjennomfører selskaper ekstraordinære stunts med formål om økt oppmerksomhet og forbrukerengasjement.

Et eksempel på dette er Rocket
Lab´s Humanity Star

Humanity Star er en satellitt dekket med speil sendt opp i verdensrommet. Satellitten gikk i bane rundt jorden og var godt synlig fra jorden. Ifølge selskapet var meningen med oppskytingen at mennesker skulle gå sammen om å se opp mot verdensrommet. Flere reagerte likevel negativt mot stuntet og kalte det “graffiti i verdensrommet”.

Det såkalte spetakkelet vi ser fra enkelte selskaper er langt fra tilfeldig. Det er tvert imot nøye planlagt og strategisk fundert — den moderne versjonen av geriljamarketing. Formålet er å sjokkere, overraske og underholde, men med uovertruffen eksponering av selskapet eller brandet som resultat. Som et annet, litt mer dagligdags eksempel på denne trenden, observerer vi at «instagramvennlige» utstillinger og stunts får stor oppmerksomhet og mye blest. Såkalte “immersive experiences” har vært en snakkis de siste årene. Formålet er nettopp det å bli en snakkis.

Jakten på den perfekte selfien

Vi lever i en verden der likes og deling i sosiale medier er en viktig driver for mange- både for profesjonelle influencere og vanlige folk. Jakten på den perfekte selfien har dermed resultert i steder som tilrettelegger for dette. Steder med perfekte bakgrunner, optimalt lys og akkurat den riktige settingen for ønsket profilering, eller bare det perfekte bildet i den perfekte settingen. Dermed kan man, dersom man ønsker det, utnytte dette til sin fordel. Eksempler: Ice cream museum i NYC, Miami og San Francisco, Happy place i LA, Sketch i London, Yayoi Kusamas sine utstillinger etc. Flere såkalte “instagramvennlige” reisemål rundt i verden melder på den annen side at de holder på å bli ødelagt av “instagamturisme” og menneskene som valfarter dit for å få tatt akkurat det riktige bildet.

For å virkelig skape den spektakulære opplevelsen må man gjøre noe andre ikke ville gjort og ofte tenke omvendt av hva som er vanlig praksis i kategorien / bransjen for å overraske og dermed skape blest.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer om Trendrapporten, eller hva vi kan gjøre for din merkevare, er det bare å ta kontakt med Cathrine Moksnes på + 47 488 96 670 eller cathrine.moksnes@gmn.no.

Nyheter/Artikler

Content marketing bidro til å øke nettsidetrafikken med 400%

Continue reading

Trendrapport 2019: Den emosjonelle revolusjonen

Continue reading