Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Lite synlighet på Facebook-grupper

I løpet av den siste måneden har det blitt opprettet flere facebookgrupper der enkelte aktører prøver å lokke Ola Nordmann til å besøke akkurat deres attraksjon. Om det er et naust, et hotell eller en hytte der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

- Det er vel og bra at disse aktørene viser hva de har å tilby, men med mindre man er aktivt inne på gruppen og scroller på veggen, eller er på Facebook akkurat i det aktøren poster sin severdighet, er sannsynligheten for at folk faktisk får med seg den posten, ganske liten, sier Ann-Ina.

Annonsering

Det vil altså kunne lønne seg å investere i synlighet.

- Med synlighet vil man kunne nå personer som lurer på hvor de skal ferdes i sommer. Man kan nå folk som har spesifikke interesser, som mountain bike-sykling eller rafting. Et ungt par som nettopp har fått barn og er usikre på om de skal orke å dra på ferie i år. Eller man kan nå det spreke pensjonistparet som har bestemt seg for at i år er året for å feriere i nærmiljøet, forklarer Ann-Ina.

Det er nok de færreste som foreløpig har helt konkrete planer for akkurat hva de skal gjøre i sommer. Med annonsesynlighet kan du få folk til å endre planene sine fordi de syns ditt sted virker å være midt i blinken for dem.

- Uansett om du driver et siderhus i Sognefjorden, arrangerer fossevandring, eller bare er et enkelt lite hotell på Sørlandet, så kan vi hjelpe deg med å finne personene som vil reservere hos deg, sier Ann-Ina.

Algoritmer

Facebook og Instagram har veldig sterke algoritmer som lærer fort. Det algoritmen lærer, er hvem annonsene passer best til innenfor målgruppen vi har satt, og fokuserer på å vise annonsene til disse menneskene.

- Det er ikke alltid like enkelt å vite hvilke bilde som vil passe best for målgruppen eller hvilken innfallsvinkel teksten burde ha, derfor tester vi alltid flere annonser opp mot hverandre. Det kan være forskjellige bilder, tekster eller CTA. Etter en stund vil vi kunne se hvilke annonser som presterer best, og dermed fokusere på de, forklarer vår ekspert på digital markedsføring.

I ettertid vil det bli sendt over en rapport med oversikt over annonsene og prestasjoner.

Hvis du syns dette virker interessant og gjerne kunne tenkt deg å nå de siste gjestene før attraksjonen din er fullbooket, så er Ann-Ina mer enn glad for å hjelpe deg med å finne den riktige målgruppen og skreddersy annonsene for at du skal lykkes med din bedriften i sommer.

Tilbake til hovedsiden for destinasjonsmarkedsføring

Relaterte artikler