Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Martin og Mateus har jobbet som kreatører i Good Morning Naug de siste fire årene. Det betyr at deres jobb er å lage konsepter som skiller seg ut og skaper oppmerksomhet. De står blant annet bak Arctic Sleep of Norway, kåret til Norges beste reiselivkampanje av HSMAI i 2019.

De mener vi kan bli mye bedre til både å snakke om, og markedsføre ferie i eget land.

Ingen vil ha en erstatning

- Nå har vi hørt «en litt annerledes (sett inn ord)» og «i denne tiden …» en god del ganger for mye i det siste. Inntrykket vi får er at i år kommer ingenting til å bli like bra i som i fjor. Spesielt ferien. Mange prøver å selge Norge som feriedestinasjon, men går i en stor felle: Det selges som en erstatning. Ingen vil ha en erstatning. Erna Solberg har sagt: «Nordmenn må belage seg på norgesferie». Ikke det beste språket om man skal selge Norge som destinasjon, påpeker kreatørene.

Ta en posisjon

- Dette er kanskje litt trist, men gir en gyllen mulighet til å ta en posisjon. Ikke kommuniser at man er en erstatning, men kommuniser at man er førstevalget. At det kan være bedre enn en utenlandsferie. Når utenlandske turister ser på Norge som et av de ultimate reisemålene, og vi topper mange av listene over hvor man burde reise, bør vi bygge den holdningen blant det norske folk også, mener de.

Så i stedet for at dette blir «en litt annerledes ferie», bør det bli «en ferie med stolthet.»

The Swedish Number

De viser til et glitrende eksempel på dette som ble gjort i Sverige for noen år siden med «The Swedish Number». Målgruppen var riktignok utenlandsk turister, men de solgte landet sitt med stolthet og ikke minst ærlighet. Se case nedenfor.

Video thumbnail

Relaterte artikler