Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Før man kjøper en gitar kan den spilles på, sko kan prøves og en bil prøvekjøres. Når det gjelder destinasjoner, være seg bestilling av årets sommerferie eller kjøp av ny hytte, så er det du har kjøpt først synlig etter at du har kjøpt det. Det er heller ikke noen angrefrist eller gratis retur innen 14 dager. Det gjør at kundenes risikovurdering er en helt annen, og det er desto viktigere at markedsføringen av destinasjonen gir en smakebit som gjør at man ønsker å bestille eller kjøpe. Når destinasjonsmarkedsføring lykkes klarer man å gi folk en smaksprøve som frister til mer, samtidig som man trygger kjøpet med å minimerer risikofaktorene.

Forbrukernes risikovurdering

I markedsføring av destinasjoner er er det viktig å være klar over de risikovurderingene kundene gjør, bevisst eller ubevisst, før de tar et valg. Klarer du å trygge kjøperne om disse punktene i markedsføringen din, er det lettere for særlig de mer trygghetssøkende å velge din destinasjon.

De fire sentrale risikoene er:

01 - Ytelsesrisikoen

Vil destinasjonen oppfylle forbrukerens forventninger? Dette er uavhengig av om deres oppfatning er rimelig eller ikke. Hvilke opplevelser tror du man forventer å få på din destinasjon? Selger man hotellopphold på Vestlandet, vil mange se for seg at de skal ha utsikt til fjorden og se de vakre høystrakte fjellene. Selger man opplevelsesferie for hele familien, så forventer man at det er lagt til rette for at alle kan gjennomføre. Sørg for at den historien du selger inn er så korrekt som mulig. Dårlige opplevelser er utfordrende å rette opp igjen. Men du skal så klart vise deg fra din beste side.

02 - Sosial risiko

Dette er et punkt det ikke snakkes høyt om, men som er veldig relevant. Ofte er man ikke engang bevisst selv på de spørsmålene man stiller seg.

Hvilke signaler vil det sende til omverdenen hvis jeg drar på akkurat en slik ferie? Hva slags andre mennesker vil jeg møte der? Er det min type folk?

Man skal ikke undervurdere instagrampotensiale i sin destinasjon. Særlig i bildebruken du benytter i markedsføringen er det viktig at menneskene og aktivitetene som du viser gjenspeilser den målgruppen du ønsker å nå.

Sjekk også ut trenden: Stunts & Strategi

Fysisk risiko

Er det potensiale for skade? Vil jeg føle meg utrygg? Nå under koronakrisen er dette viktigere enn noen gang. Vis at dere tar smittevernreglene på alvor, hvis noen ønsker å finne informasjon om det, men la det ikke være hovedhistorien.

Økonomisk risiko

Ferie er for mange et av årets største utgifter og en hytte er en investering man ofte skal ha i generasjoner. Vil ferien være verdt pengene? Vil hytta være en god investering?

Tilbake til hovedsiden for destinasjonsmarkedsføring

Relaterte artikler