Oslo, Norway
59° / 60° N
Follow us

Erfaren reisereporter

Hun har i en årrekke jobbet som reisejournalist og formidlet inspirasjon og informasjon. Fra destinasjoner over hele verden. Til reiseglade lesere av magasiner og aviser som Magasinet Reiselyst, Dagbladet, Se og Hør, KK, Henne, Kamille og NTB.

Nå er hun klar for å formidle ditt produkt. Fra deg. Til dine potensielle kunder.

- I år skal vi jo alle jakte gullopplevelser i Norge. Jeg kan hjelpe folk til å oppdage og la seg friste av nettopp din skattkiste, sier Marte og utdyper:

- Jeg kan lage konkrete guider eller tekster som ryddig oppsummerer høydepunkter. Eller hva med et intervju der dere selv, eller andre spennende personer på destinasjonen, får fortelle hva dere byr på? Jeg kommer også gjerne på besøk for å lage en større reisereportasje, der det i tillegg til nyttig informasjon og hyggelige menneskemøter også er plass til sanser og følelser, forteller Marte.

Gjenskaper sanser og inntrykk

- Sanser og følelser? Kan ikke det virke litt overdrevet og kleint?

- Jeg unngår klisjeene og bruker et nøkternt språk. Jeg beskriver ærlig: Utsikten som slipper de deilige sommerfuglene løs i magen, rett fra hjertet-reaksjonene til glade barn i familieparken, hotellfrokosten jeg skulle ønske kunne vare hele dagen og sykkel-løypa som får det til å kile i nervene. Den trenger ikke være verken særlig lang eller bratt for å ha den effekten på meg, ler Marte og understreker poenget:

- Nye kunder kan jo ikke prøveplaske i spaet, prøvesmake de lokale spesialitetene eller prøvegå hiking-rutene før de bestiller ferien. Ved å la meg gjøre det for dem, skal de likevel kunne få smaken av ditt produkt.

Derfor er prioritering og vinkling viktig

Hun understreker at også de mindre sakene, som ikke krever at hun selv reiser, som intervju med aktuelle personer eller informative høydepunkt-saker (som for eksempel «Fem aktiviteter barnefamilien vil elske», «Fire flotte fotturer», eller «Dette må dere ikke gå glipp av») også vil kunne gi målgruppen reiselyst.

- Min erfaring er at folk elsker såkalte listesaker med konkret informasjon om akkurat det de er mest interessert i, forteller Marte.

- De fleste reiselivsaktører har jo hjemmesider med all informasjon. Holder ikke det?

- Det jeg kan bidra med er å se informasjonen med et blikk utenfra og dermed foreslå en prioritering og vinkling på tekst og annet innhold, som folk vil finne lesverdig og interessant i seg selv. Slik at målgruppen allerede har forventninger og er i riktig modus – når de går inn på hjemmesiden for å finne mer informasjon eller bestille.

Effektiv prosess

- Men å lage artikler og særlig reportasjer er vel tidkrevende prosesser?

- Ikke for meg som har drevet med dette i mer enn ti år. Nøkkelen ligger i god planlegging. Når vi har definert en hovedmålgruppe, vet jeg hvem jeg skal skrive for eller reise på vegne av. Da lager vi en effektiv plan for hvordan vi får gullet dere allerede sitter på til å skinne – også gjennom skjermen.

Tilbake til hovedsiden for destinasjonsmarkedsføring

Relaterte artikler